Naučné programy Štramberk – Štramberská hradní akademie
A co to tedy ta „Štramberská hradní akademie“ vlastně je? Akademie sídlí na starodávném hradě Štramberku a organizuje zábavné, poučné, vzdělávací programy a kurzy pro školy - děti i dospělé. Je jakousi motivační, komunikační, poznávací a vzdělávací platformou, prostřednictvím které budete vzrušující formou objevovat krásy, zajímavosti a tajemství města pod Štramberskou Trúbou, sami sebe, a ještě se přitom pobavíte, zasoutěžíte si a vzděláte se!
Nechte vaši školu tam kde je a vyzkoušejte tu naši hradní! Věříme, že se Vám všem, dětem i dospělým, bude studium na naší hradní akademii líbit, bavit vás a že si ho spolu opravdu všichni užijeme! A jaké, že to bude studium? Rozhodně nic tradičního: Budete si hrát, budete se smát, budete se strachovat, ale rozhodně si to budete užívat. A aby to nebylo jenom tak, dostanete žákovské knížky, kde budete sbírat své úspěchy.
Programy vychází ze současných požadavků škol na aktivní zapojení žáků do prohlídek památkových objektů.
Programy objednávejte na emailu
Diese E-Mail-Adresse ist gegen Spambots geschützt! JavaScript muss aktiviert werden, damit sie angezeigt werden kann.
.
Pro školy, školní výlety, máme připravený zábavný vzdělávací program, při kterém se děti naučí a procvičí si základní uzly, pomohou při navázání jednoduchých lanových překážek a vyzkouší si zábavné lanové aktivity.
Cíle programu: Děti budou znát základní uzly a naučí se zacházet s lany.
Určeno pro: děti od 6 let. Program uzpůsobíme věkové skupině dětí.
Délka programu: 120 min
Termín: duben - říjen
Průřezová témata: Tělesná výchova
Vzdělávání v oblasti: Člověk a jeho svět, Člověk a příroda, Člověk a zdraví;
Rozvíjené kompetence: Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů, Kompetence komunikativní, Kompetence sociální a personální, Kompetence občanské, Kompetence pracovní;
Pro školy, školní výlety, máme připravený zábavný vzdělávací program. Žáci si vlastnoručně vyzkouší výrobu ručního papíru, výrobu dekoračních papírů, výrobu obálek s pečetí a základy knihařského řemesla. Výukový program je zaměřený na výrobu ručního papíru, je sloučením několika témat: recyklace - životní prostředí a jak lépe se o něj starat, stromy a co vše nám přinášejí, výroba papíru - postup výroby a tvůrčí práce dětí.
V první části programu jsou děti za pomoci obrazových pomůcek a názorné praktické ukázky seznámeny s postupem výroby recyklovaného papíru. Druhá část je zaměřena na tvůrčí práci. Každý si vyrobí svůj ruční papír, který si následně výtvarně dotvoří.
Cíle programu: Děti budou znát výhody a využití recyklace. Děti se naučí hospodárnosti a šetrnému využívání přírodních zdrojů. Děti budou znát teoreticky i prakticky postup výroby ručního papíru.
Určeno pro: Všechny věkové skupiny dětí.
Délka programu: 60 min
Termín: duben - říjen
Průřezová témata: Environmentální výchova
Vzdělávání v oblasti: Člověk a jeho svět, Člověk a společnost, Člověk a příroda, Člověk a zdraví;
Rozvíjené kompetence: Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů, Kompetence komunikativní, Kompetence sociální a personální, Kompetence občanské, Kompetence pracovní;
Dozvíte se zábavnou formou mnoho zajímavého o historii hradu. Hrad Štramberk náležel ve 13. století (podle starších historiků) církevnímu Řádu templářů (1118-1312). Značný majetek templářů byl před zrušením řádu tajně ukryt a dodnes nebyl nalezen. Kandidátů na dokonalý úkryt je několik, ale žádný není definitivní, záhada tedy pokračuje. Mezi potenciální místa bývají často zařazovány templářské hrady. Kostel sv. Bartoloměje (dnes Amfiteátr pod Starou věží) pod štramberským hradem sloužil původně jako hradní kaple.
Psychotronický výzkum v 60. l. min. stol. prokázal podzemní chodbu spojující areál kostela sv. Bartoloměje s hradní věží Trúbou. Odborný výzkum podzemí nebyl dosud proveden. Skrývá se snad templářský poklad právě zde?
Cíle programu: Děti budou znát základní historii hradu. Děti se naučí přistupovat k památkám.
Určeno pro: Děti od 3 let
Délka programu: 60 min
Termín: duben - říjen
Průřezová témata: Environmentální výchova
Vzdělávání v oblasti: Člověk a jeho svět, Člověk a společnost, Člověk a příroda; Rozvíjené kompetence: Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů, Kompetence komunikativní, Kompetence sociální a personální;
nauka o sokolnictví pro děti ukázkami dovedností dravých ptáků.
Vážené děti, ve spolupráci s našimi přáteli sokolníky jsme pro Vás připravili vzdělávací program s UKÁZKOU DRAVÝCH PTÁKŮ S VÝKLADEM. Sokolník Marek Monti Přibyl je také členem sokolnické skupiny Nyctea a s ukázkami mu pomáhají Miluška, popř. Vítek. Vystoupení vám nabízíme zejména ve stylovém prostředí Hradu Štramberka.
Program je vhodné připravovat pro skupiny max. okolo 50ti dětí a raději program zopakovat dvakrát za sebou. I když jste hlavně diváci, program je interaktivní a řada z vás může být jeho součástí - dravci podat potravu, podržet si ho apod.
Cíle programu: Děti budou znát základní historii sokolnictví. Děti se naučí přistupovat k dravým ptákům.
Určeno pro: Děti od 3 let. Charakter programu uzpůsobíme věku skupiny.
Délka programu: 60 min
Termín: duben - říjen
Průřezová témata: Environmentální výchova
Vzdělávání v oblasti: Člověk a jeho svět, Člověk a společnost, Člověk a příroda; Rozvíjené kompetence: Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů, Kompetence komunikativní, Kompetence sociální a personální;
Personální zajištění vzdělávacího programu: Marek Přibyl
Díky tomuto programu se děti zábavnou formou seznámívybranými zvyky a tradicemi Beskyd a Valašska. Vyzkouší si tzv. valašské hry, kterými se na Valašsku bavily děti i dospělí. Podle výběru programu a ročního období si budou moci vyřezat píšťalku, uplést tatary z vrbového proutí či malovat kraslice. Připraví si jednoduché valašské pokrmy, jakými jsou například pučálka či jidáše z kynutého těsta.
Cíle programu: Děti se zábavnou formou seznámí s místními zvyky.
Určeno pro: děti od 6 let. Program uzpůsobíme věkové skupině dětí.
Délka programu: 120 min
Termín: duben - říjen
Vzdělávání v oblasti: Člověk a jeho svět, Člověk a příroda;
Rozvíjené kompetence: Kompetence k učení, Kompetence komunikativní, Kompetence sociální a personální, Kompetence občanské, Kompetence pracovní;
Děti se pod dohledem výtvarníka seznámíněkolika technikami kreslení, malování a modelování v přírodě. Pro ty nejmenší máme připraveny hradní omalovánky. Pro ty ostatní různé výtvarné techniky, kterými budou moci projevit svůj výtvarný talent. Samy si pak namalují nebo vytvoří například svoje hradní strašidla.
Cíle programu: Děti se seznámí s kreslením a malováním v přírodě. Děti se naučí netradiční výtvarné techniky a vyrobí si svoje hradní strašidlo.
Určeno pro: Všechny věkové skupiny dětí.
Délka programu: 60 min
Termín: duben - říjen
Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova;
Vzdělávání v oblasti: Umění a kultura, Člověk a jeho svět, Člověk a společnost, Člověk a příroda;
Rozvíjené kompetence: Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů, Kompetence komunikativní, Kompetence sociální a personální, Kompetence občanské, Kompetence pracovní;
Děti se seznámí sehistorií a technikou modrotisku i se samotnou prací barvíře. V první části se dozvíte vše potřebné o modrotisku. V druhé části si prakticky vyzkoušíte tisk a malování rezerváží na plátno, které bude po obarvení předáno zpět svým autorům. V rámci programu spolupracujeme s původní modrotiskovou dílnou, která udržuje starou originální tiskařskou metodu beze změn od roku 1849. Těm, kteří si během programu „předtisknou“ své plátýnko rezerváží, bude jejich budoucí výtvor obarven indigem v této dílně, neboť přímé obarvení není na místě technicky možné. Obarvené plátýnko bude v pořádku dopraveno svému autorovi.
Vyzkoušení si této zajímavé techniky přináší mnoho radosti a zároveň „tajemna“ z očekávání výsledného a zcela originálního výrobku, který si pak každý může dotvořit dle vlastní fantazie...
Modrotisk je technika tzv. negativního tisku, která spočívá ve vykrytí zvoleného vzoru speciální rezervážní směsí, která zabrání proniknutí barvy k textilu .Jedná se o jeden z nejstarších způsobů potiskování lněného a později bavlněného plátna, v našich krajích hojně rozšířený od 18. století. Modrotisk je znám především prostřednictvím lidového kroje, kdy každá oblast vynikala svým typickým vzorováním. K obarvení se využívalo přírodního prostředku „indiga“ - barviva pocházejícího především z listů rostliny indigovníku barvířského. V pozdější době pravé indigo pomalu začalo vytlačovat synteticky vyráběné barvivo. Některé z mála původních dílen však používají tradičního způsobu modrotisku dodnes.
Délka programu: 120 min.
Termín: od dubna do října
Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova
Vzdělávání v oblasti: Umění a kultura
Rozvíjené kompetence: Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů, Kompetence komunikativní, Kompetence sociální a personální, Kompetence občanské, Kompetence pracovní
Obsahem vzdělávacího programu je tvořivá dílna, zaměřená na nejrůznější techniky práce s keramickou hmotou. V rámci výukového programu si děti vyzkouší základní techniky práce s keramickým materiálem - jednoduchý výrobek modelovaný z ruky, stavba výrobku z hádků, práce s pláty, reliéf. Téma i technika práce je přizpůsobena požadavkům pedagoga.
Cíle programu: Děti a studenti si během výtvarné části rozvíjí kreativitu a jemnou motoriku. Děti a studenti budou znát základní pracovní postupy při práci s keramickou hlínou. Děti a studenti budou znát základní pracovní postupy dekorování keramického výrobku.
Určeno pro: MŠ, ZŠ, SŠ a gymnázia, školní družiny
Délka programu: 120 minut.
Termín: od dubna do října
Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova
Vzdělávání v oblasti: Umění a kultura
Rozvíjené kompetence: Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů, Kompetence komunikativní, Kompetence sociální a personální, Kompetence občanské, Kompetence pracovní
Obsahem vzdělávacího programu je ukázka umění místního kováře a malá tvořivá dílna, zaměřená na nejrůznější techniky práce s kovem. Děti si zkusí ukovat svůj vlastní hřebík. Naučný program je vzhledemnáročnosti jeho přípravy vhodné kombinovat s jinými programy pro větší skupiny dětí.
Určeno pro: ZŠ, SŠ a gymnázia, školní družiny
Délka programu: 60
Termín: od dubna do října
Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova;
Vzdělávání v oblasti: Umění a kultura;
Rozvíjené kompetence: Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů, Kompetence komunikativní, Kompetence sociální a personální, Kompetence občanské, Kompetence pracovní
Obsahem vzdělávacího programu je vlastnoručně připravit pokrmy a společně se doplňovat, tak aby výsledek v konečné fázi byl vyvážené chuti. V rámci výukového programu si děti vyzkouší základní techniky s plodinami, které tady rostou, dále pak jednoduché kynuté těsto a jeho úpravu na otevřeném ohni – tento pokrm je bylinami, které rostou volně v přírodě. Téma i úprava přípravy pokrmu je přizpůsobena požadavkům pedagoga.
Cíle programu: Děti a studenti se během přípravy zajímají o složení z jakých surovin zdravě vařit. Děti a studenti budou znát základní pracovní postupy při přípravě pokrmu. Děti a studenti budou znát základní pracovní postupy dle předem připraveného a vytištěného receptu.
Určeno pro: MŠ, ZŠ, SŠ a gymnázia, školní družiny
Délka programu: 120 minut.
Termín: od dubna do října
Průřezová témata: Člověk a jeho svět, Člověk a společnost, Člověk a příroda;
Vzdělávání v oblasti: Rodinná výchova
Rozvíjené kompetence: Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů, Kompetence komunikativní, Kompetence sociální a personální, Kompetence občanské, Kompetence pracovní
nauka o kouzlech, čarování a výrobě kouzelných lektvarů o tradicích čarovné noci.
Díky tomuto programu se děti zábavnou formou seznámívybranými zvyky a tradicemi . Vyzkouší si výrobu lektvarů z rostlin a naučí se zaříkávadla, které se dědily na Valašsku z pokolení na pokolení . Podle výběru programu si budou moci vyzkoušet poznávání rostlin, které léčí, naučí se využívat sílu divokých bylin rostoucích v přírodě. Připraví si jednoduchou mast, která dříve nechyběla v žádné valašské chalupě.
Cíle programu: Děti se zábavnou formou seznámí s místními zvyky
Určeno pro: děti od 6 let. Program uzpůsobíme věkové skupině dětí.
Délka programu: 120 min
Termín: duben - říjen
Vzdělávání v oblasti: Člověk a jeho svět, Člověk a příroda;
Rozvíjené kompetence: Kompetence k učení, Kompetence komunikativní, Kompetence sociální a personální, Kompetence občanské, Kompetence pracovní;